O krowach, świniach, małpach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd i Rogera Watersa. Wiesław Weiss. In Rock 2015
Zespoły takie jak Pink Floyd pojawiły się zaledwie kilka razy w historii muzyki. Trudno rozsądzić, co zadecydowało o ich gigantycznym sukcesie (także komercyjnym) w połączeniu z artystyczną maestrią i bezkompromisowością. Autorzy takich arcydzieł jak „The Wall”, „Dark Side of the Moon” czy też „Animals” są także uznawani za najwybitniejszych przedstawicieli muzyków tworzących albumy koncepcyjne, w całości skonstruowane wokół opowiedzenia jakiejś konkretnej historii. Pink Floyd w pewnym sensie wyznaczył nową drogę w muzyce rockowej – splot inteligentnych tekstów wraz z piękną, świetnie skomponowaną muzyką. Zasługa jest w tym wszystkich członków zespołu, jednakże najwięcej muzyka zawdzięcza dwóm liderom Pink Floyd: Rogerowi Watersowi oraz Davidowi Gilmourowi. Każdy z nich odpowiadał za nieco inny aspekt tworzenia muzyki - Waters bardziej za teksty, Gilmour za muzykę, choć to też nie reguła. W rezultacie powstały utwory dziś uznawane za kanon muzyki rockowej.
Rozszyfrowania tego kanonu podejmuje się Wiesław Weiss w wydanej przez Wydawnictwo In Rock książce „O krowach, świniach, małpach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd i Rogera Watersa”. Weiss jest jednym z najbardziej doświadczonych dziennikarzy muzycznych w Polsce i z mistrzowską precyzją oraz wiedzą wgłębia się w każdy z setek utworów Pink Floyd. W książce opisane są wszystkie płyty wydane przez ten zespół oraz później przez Rogera Watersa, w trakcie jego solowej kariery. Wiesław Weiss analizuje piosenkę po piosence, ujmując je w kontekście wcześniejszych dokonać zespołu oraz inspiracji, które przyświecały ich twórcom, obficie cytując wypowiedzi członków Pink Floyd.
„O krowach, świniach, małpach, robakach oraz wszystkich utworach Pink Floyd i Rogera Watersa” jest pozycją wyjątkową na polskim rynku wydawniczym. Bardzo mało jest tak kompleksowych kompendiów wiedzy na temat muzyki jakiegoś danego zespołu. Jednocześnie trudno wymienić zespół, który bardziej niż Pink Floyd zasługiwałby na tak dogłębną i obszerną analizę ich twórczości. Weiss ujmuje historię każdego z utworów z właściwym koneserowi znawstwem tematu, nie tracąc jednak przy tym lekkości pióra. Książkę więc czyta się po prostu bardzo dobrze i lekko. Opis każdej płyty jest także poprzedzony jej całościową historią – dzięki temu, gdy przechodzimy do poszczególnych utworów – jesteśmy w stanie uchwycić ogólny kontekst w jakim dana płyta powstawała. Szczególnie jest to ważne przy ostatnich albumach Pink Floyd („The Wall” i „The Final Cut”), będących ostatnimi nagranymi w pełnym składzie, przed odejściem Rogera Watersa w atmosferze konfliktu z resztą grupy. Jak na dłoni widać w jaki sposób interpersonalne kłopoty pomiędzy muzykami Pink Floyd przekładały się na proces tworzenia owych albumów, które uznawane są jednocześnie – nieco paradoksalnie – za jedne z najlepszych w historii zespołu. Wiesław Weiss pokazuje także następny, niemniej ciekawy, okres w historii Pink Floyd, kiedy to muzycy pod wodzą Davida Gilmoura musieli na nowo odnaleźć się w rzeczywistości po odejściu Watersa. Jak wiemy z dzisiejszej perspektywy, odnaleźli się nadzwyczaj dobrze, nagrywając między innymi znakomitą płytę „The Division Bell” w 1994 roku. Historię zespołu Wiesław Weiss kończy opisując płytę „The Endless River” wydaną w 2014 roku i będącą publikacją niewydanych, instrumentalnych w większości utworów z czasów nagrywania „The Division Bell”.
Warto zwrócić uwagę także na samą formę wydania książki. Wydawnictwo In Rock wydało ją na najwyższym poziomie, w eleganckiej, twardej okładce pokazującej zaćmienie słońca (jeden z motywów przewijających się na płycie „Dark Side of the Moon”). Jest ona także bogato ilustrowana zdjęciami z całej historii zespołu, aż do lat najnowszych. Dla fanów Pink Floyd jest to pozycja absolutnie obowiązkowa. Dla innych czytelników – niezwykle ciekawa i inspirująca opowieść o tworzeniu muzyki i historii rocka od lat 60. do współczesności.
Jakub Kuś