"Historia burdeli", Monica Garcia Massague
"Historia burdeli" Moniki Garcia Massaque to dzieje domów rozkoszy od starożytności do czasów współczesnych. Samych nazw określających burdel możemy znaleźć kilkadziesiąt, a każde z nich stanowi próbę opisania instytucji trudnej do zrozumienia, nawet przez najbardziej liberalne umysły.
Z jednej strony burdel postrzegany jest jako tradycyjne, wykorzystywane przez dziesięciolecia instrumentarium do inicjacji młodzieńców, wprowadzanych w dziedzinę przyjemności cielesnych, miejsce spotkań towarzyskich dla mężczyzn, szczególnego rodzaju scena teatralna, na której nie mogły występować kobiety dobrego pochodzenia, schronienie dla wszelakiego rodzaju artystów i kryjówka, służąca do tajemnych spotkań dla osób, które na zapleczu oficjalnego życia, planowały rewolucyjne przewroty. Z drugiej strony jest jeszcze inna perspektywa postrzegania tego, opartego na wyzysku ciała, biznesu, który oscyluje na granicy nielegalności i amoralności, będąc przy tym polem bezwzględnych działań, mających wpływ na życie milionów niewinnych ludzi na całym świecie.
W "Historii burdeli" opisana została historia instytucji, która przetrwała tysiąclecia. Jej wizerunek i status ulegał ciągłym zmianom, dostosowując się do kolejnych epok, ale kształt zależał zawsze od charakteru świadczonych przez nią usług. Historia ta, nie jest historią prostytucji, ten najstarszy bowiem zawód świata wykonywany był zarówno wewnątrz, jak i poza murami domu publicznego. Oczywiście, dzieje płatnego seksu toczą się równolegle z historią tych małych quasi-przedsiębiorstw, które powstawały przy świątyniach i rozmnażały się pod ochroną władzy (każdego rodzaju) w granicach społecznej tolerancji. Burdele jednakże mają swoją własną historię, na którą składają się: społeczne obyczaje, socjologiczne osobowości, a nawet alternatywny kodeks wartości etycznych.
W ośmiu rozdziałach składających się na tę pozycję, opisana została historia i mapa burdeli, tworzonych zarówno przez burdelmamy, jak i ich wybitnych nierzadko klientów; malarzy, polityków czy pisarzy. Osiem wizji jednego biznesu stanowi tu odniesienie do liczby ważnej dla japońskiej koncepcji kutsawa (zapomnij o ośmiu). Pojęcie to oznaczało, że klient wchodzący do domu publicznego, powinien natychmiast zapomnieć o ośmiu zaletach mężczyzny: synowskiej miłości, braterskiej życzliwości, wierności, lojalności, uczciwości, prawości, poczuciu wstydu i uprzejmości.
Każdy rozdział jest dodatkowo wzbogacony o grafikę, poboczne– wspomagające główny wątek– historie oraz anegdoty.
Bardzo ciekawa książka.