Gdy na naszym rynku ukazała się debiutancka książka autorki, sądziłam, że mam do czynienia z zagraniczną pisarką, zmyliło mnie obco brzmiące nazwisko. Okazało się, że to Polka pochodząca ze Śląska, tworząca jednak kryminały we francuskich klimatach.
Lidia jest Polką i zajmuje się tłumaczeniem tekstów. Wraz z mężem Vincentem spodziewają się dziecka. Dlatego też, gdy nadarza się okazja zamieszkania w przestronnym domu pod Beaufort, czynią to bez zbędnej zwłoki. Gdy w miasteczku dochodzi do morderstwa, sprawę ma opisać pracująca w paryskiej redakcji Cathy. Ofiarą jest jej dawna koleżanka z klasy, a powrót do rodzinnego miasta spowoduje powrót do przeszłości, o której wolałaby zapomnieć.
Z niemałym zdziwieniem przeczytałam, że Dziewczyna w drugim rzędzie to powieść inspirowana prawdziwymi zdarzeniami. Muszę przyznać, że ta informacja była dla mnie na tyle elektryzująca, że czym prędzej postanowiłam poznać tę historię, napisaną prostym i przyjemnym językiem. Od początku lektury czułam dziwny niepokój. To namacalne uczucie zagrożenia jest dowodem, że autorce udało się stworzyć nieprzeciętny klimat, który towarzyszył mi do samego końca.
Opowieść prowadzona jest z perspektywy obu bohaterek, w narracji trzecioosobowej. Ukazuje ich emocje oraz pozwala nam spojrzeć szerzej na rozgrywające się wokół nich wydarzenia.
Cathy jest dziennikarką śledczą i nie znosi pisać o przemocy w rodzinie, gdyż sama z takiej rodziny pochodzi. Powrót do wspomnień ze szkolnej ławy okaże się dla niej dość traumatycznym doświadczeniem. Równolegle obserwujemy wszystko to, co dzieje się wokół Lidki, a zaiste mają tu miejsce dość niejednoznaczne sytuacje: dom z naprzeciwka, który mógłby stać się planem wydarzeń dla niejednego horroru, martwe gołębie, podejrzani osobnicy, zaginiona starsza pani i szereg dziwnych zbiegów okoliczności, to wszystko sprawia, że nie mogłam się oderwać od lektury, za wszelką cenę pragnąc poznać jej finał.
Urzekła mnie dość mroczna małomiasteczkowa atmosfera, pełna bolesnych sekretów i kłamstw, skrzętnie poukrywanych w zakamarkach przeszłości.