Zeszyty ćwiczeń z serii Akceptuję, co czuję to cykl ilustrowanych, oryginalnych pozycji, przybliżających dzieciom i dorosłym tematy związane z funkcjonowaniem społecznym i emocjonalnym. Stworzone przez specjalistów światowej klasy pomagają nie tylko zauważyć i zrozumieć, ale też przećwiczyć konkretne umiejętności i zachowania. Będąc psychologiem doceniam ich kompleksowość, prostotę, wszechstronne ujęcie danego tematu, a także formę: dla dorosłych kilka stron tekstu, dla dzieci cały zeszyt zabaw. Grube kartki, duże litery i intuicyjne rozmieszczenie poszczególnych elementów sprawiają wizualnie bardzo przyjemne wrażenie. Dość powiedzieć, że seria wygrała nagrodę główną w XIX edycji konkursu „Świat przyjazny dziecku” organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka w kategorii „książka dla dzieci 0-7”.
Tom Kłócimy się, godzimy się skupia się na problemie konfliktów. Dziecko odkrywa w nim m.in.: czym jest frustracja, potrzeba, niezgoda, złość i przemoc, jak działa plotka, a jak agresja, czy istnieje tylko jedna wersja rzeczywistości, i jak można ją uwspólnić z innymi dziećmi. Jest tu też ogromna dawka treningu: odróżniania myśli od uczuć, a faktów od interpretacji, wypracowywania rozwiązań i wzmacnianie więzi, radzenia sobie z trudnymi emocjami, uspokajania sygnałów płynących z ciała. A wszystko to w jedynej formie, jaką dziecko przyswoi z łatwością: zabawy. Rysowanie, zakreślanie, naklejanie, kolorowanie, wyszukiwanie, uzupełnianie, szukanie podobieństw i różnic, quizy, wszystko to na 69 stronach kolorowego zeszytu ćwiczeń do przeprowadzenia autowarsztatów we własnym domu, we własnym tempie, według własnych potrzeb.
Nie zabrakło też części dla rodziców: dziewięciu stron tekstu, który jest zarówno zwięzły, jak i łatwy w odbiorze. Rodzic dowie się z niego m.in. dlaczego konflikt jest wartościowym i niezbędnym elementem życia, w tym również życia dziecka w kontakcie z rówieśnikami i rodzicami, skąd bierze się nasz lęk przed niezgodą, jak odruchowo staramy się rozwiązać sprzeczkę i dlaczego metody te są nieskuteczne. W dalszej części dorosły pozna praktyczne sposoby, na rozwinięcie na bazie konfliktu takich umiejętności jak empatia, szacunek, poczucie własnej wartości i inteligencja. Zgłębi też siedem praktycznych metod, jak pomóc dziecku wyjść z trudnej sytuacji wzmocnionym, a nie stłamszonym.
Jako psycholog polecam tę serię wszystkim rodzicom i wszystkim dzieciom, a już szczególnie tym, które doświadczają trudności w obszarze własnych uczuć i/lub relacji z innymi. Polecam ją też swoim dorosłym pacjentom, doświadczającym zaburzeń rzutującym na ich codzienne funkcjonowanie, również w grupie.
Ważna uwaga: dzieci, które nie umieją czytać, lub którym czytanie sprawia trudność, będą wymagały pomocy rodzica.