Następne życie
Nowy Jork. Zou Lei żyje na marginesie społecznym jako nielegalna imigrantka. Próbuje przetrwać, pracując ponad siły w podrzędnych chińskich restauracjach w niebezpiecznej okolicy. Każdego dnia zasypia na brudnym materacu w przeludnionym pensjonacie. Brad Skinner zmaga się z niestabilnością, traumą i zniszczoną psychiką po trzykrotnym pobycie w Iraku. Podróżując autostopem do miasta, ma nadzieję na wypędzenie z siebie demonów przeszłości. Gdy pewnego razu spotykają się na skraju Queens, oboje znajdują w tej drugiej osobie coś, czego od dawna szukali i pragnęli.
Z tej nieprawdopodobnej historii powstaje jedna z najmocniejszych i najbardziej cenionych powieści ostatnich lat.
Tłumaczenie: Szymon Żuchowski
Atticus Lish, syn wpływowego amerykańskiego redaktora Gordona Lisha, miał wszelkie warunki, by napisać powieść o amerykańskiej klasie średniej. Byłaby to pewnie książka przenikliwa i zgrabna, tyle że jedna z wielu. Autor przyjął jednak inną strategię i postanowił przyjrzeć się współczesnym Stanom Zjednoczonym z ich samego dołu. Zou Lei – chińsko-ujgurska nielegalna imigrantka przyjechała do Ameryki, by poprawić swój los, ale nie ma złudzeń, że będzie to poprawa nieznaczna. Wyzysk w Chinach zamieniła po prostu na wyzysk za trochę większą stawkę w Nowym Jorku. Skinner na ten dół spadł po tym, jak Ameryka go wykorzystała w swojej bezsensownej wojnie (w Iraku) i wypluła. Oboje nie mają złudzeń co do rzeczywistości, w której przyszło im żyć.
Lish opisuje świat, w którym już nikt nie wierzy w hasła o amerykańskim śnie, a niektórzy już ich nawet nie pamiętają. Najbardziej ujmuje w tej książce troska i czułość, z jaką podchodzi do swoich bohaterów. Wydawało się, że współczesna Ameryka jest już w powieściach sportretowana. Lish dojrzał w tym portrecie dziury i swoim znakomitym pisarstwem je wypełnił.
Filip Springer
"Następne życie" Atticusa Lisha to wciągająca powieść sensacyjna, anty-romans i reportaż o świecie, w którym przemoc jest codziennością, a randka w fast foodzie wyszukaną formą spędzania czasu. Lish zadaje w Następnym życiu pytanie o źródła zła, jego unde malum jest tym donośniejsze, że zadawane przez doskonale sportretowanych współczesnych nomadów, uchodźców z życia, odradzających się i szukających własnych dróg do szczęścia. Wszystko to opowiedziane oszczędnym, reporterskim stylem, który sprawia, że jest to fikcja wyjątkowo nam bliska. Porywająca książka, która przykuwa do fotela na długie godziny.
Wojciech Szot, Kurzojady
Oszałamiająca, znakomita... jedna z najlepszych przeczytanych powieści od lat
„The Observer”
Literatura pozbawiająca tchu
„The Guardian”
Oszałamiający debiut powieściowy. Proza Lisha jest jednocześnie surowa i zdyscyplinowana, nie ma w niej zbędnych słów.
„Publishers Weekly Review”
"Następne życie" to szczytowe osiągnięcie miejskiego naturalizmu.
Sam Sacks „ The Wall Street Journal”
To intensywna książka z nisko położonym środkiem ciężkości. Opowiada o życiu, obskurnych mieszkaniach, podłym jedzeniu i słabych perspektywach. Jego zawiła fabuła przynosi nam jedną z najwspanialszych i najmniej sentymentalnych historii miłosnych dekady.
Dwight Garner „The New York Times”
Ta powieść, pełna ponurych wydarzeń i napisana wyrazistym, dojmującym stylem pokazuje Nowy Jork z poziomu ulicy, zupełnie inaczej niż w katalogu biura podróży.
John Williams „The New York Times”
Ta książka to ni mniej, ni więcej tylko triumf, wart każdego zachwytu ze strony krytyki. Lish prosto i wyraźnie przypomina nam, do czego służy proza.
Erica Wagner „Financial Times”
Lish rozkłada brud na czynniki, cząsteczka po cząsteczce. Nie stara się uchwycić nastroju, lecz buduje świat. Można rozsmakować się w odwadze i otwartości Lisha, który nie chce tylko głaskać i pocieszać.
Leo Robson „Telegraph”
Niezwykle mocny debiut Lisha łączy surowy realizm z poetycką narracją i zapada w pamięć.
Adam Lively „Sunday Times”
Ostra książka […] Lish dostał za nią nagrodę PEN/Faulknera, którą honorowano wielkich amerykańskich pisarzy od Philipa Rotha po Annie Proulx. Ci, co czytali, wiedzą, że zasłużył na to wyróżnienie.
Fiona Wilson „Saturday Times”
Ważna pozycja. Lish jest mistrzem dialogów.
„Literary Review”
Lish z bezkompromisową siłą dystansuje pozostałe powieści o Nowym Jorku XXI wieku. Oszczędny i bezkompromisowy, pełen współczucia dla słabszych przenosi akcję typowego inteligenckiego romansu na wysypisko.
Tom Cox „The Observer”
Zadziwiające i wspaniałe […] Trudno wyobrazić sobie trudniejsze wyzwanie dla powieściopisarza niż powiedzieć coś nowego o 11 września. Następne życie radzi z tym sobie w przerażająco ambitny i niezwykle zabawny sposób.
Clancy Martin „The New York Review of Books”
Ujmująca i delikatna, tragiczna i przenikliwa. Chyba najbardziej zaskakująca powieść roku.
„Vanity Fair”
Jeden z najlepszych debiutów powieściowych roku.
„The New York Observer”
Mocna rzecz. Lish pisze z rzadką pewnością siebie, ale nie zapomina, że dobre love story musi złamać ci serce.
„Metro”
Młot pneumatyczny na amerykański sen.
„Kirkus Reviews”
Od czasów Zimnej góry Charlesa Fraziera nikt nie opisał w tak rozdzierający sposób poruszającej walki z niewyobrażalnymi przeciwnościami losu – w imię miłości.
„New York Journal of Books”