Nieposłuszeństwo

Nieposłuszeństwo - Naomi Alderman

Ronit jest doradczynią finansową, mieszka w Nowym Jorku. Kiedy umiera jej ojciec, szanowany rabin, nie może dłużej uciekać od przeszłości i wraca do ortodoksyjnej dzielnicy żydowskiej w Londynie, gdzie dorastała.

W rodzinnych stronach czuje się wyobcowana. Jej ojciec na swego następcę wybrał Dovida. A Dovid ożenił się z Esti, która kilkanaście lat wcześniej towarzyszyła Ronit w poszukiwaniu tożsamości seksualnej. Teraz jednak dzieli je przepaść.

W powieści przeplatają się dwa głosy. Jeden z nich to narracja Ronit, bezpośredniej i zadziornej czarnej owcy, która wyrwała się z konserwatywnej rodziny. Drugi mógłby należeć do Esti – pokornej, pogodzonej ze swoim losem, starającej się sprostać oczekiwaniom i w tradycji odnaleźć spełnienie. Opowieść o żydowskich zwyczajach staje się pretekstem do rozważań o sprawach uniwersalnych: słowie i milczeniu, wolności i obowiązku, buncie i pokorze, szczęściu i miłości, wreszcie – o religijności. Alderman unika jednak społecznych i psychologicznych uproszczeń. Nieposłuszeństwo to głos sprzeciwu wobec każdej ortodoksji, ale obrona świadomości religijnej.

To powieść o zderzeniu tradycyjnej religijności ze współczesnym światem, seksualności z duchowością, indywidualnych pragnień z wymaganiami społeczności, w której się żyje, i przykazaniami Boga, w którego się wierzy. O znaczeniu zmiany i o jej konsekwencjach. A także o nieposłuszeństwie, które tę zmianę napędza.

W 2017 roku zekranizował ją Sebastian Lelio, a w rolach głównych wystąpiły Rachel Weisz i Rachel McAdams.

Zanim Naomi Alderman Siłą odpaliła bombę pod patriarchatem i mitem łagodnej kobiecości, zajęła się równie wybuchowym tematem: zakazaną miłością zderzającą się z ortodoksyjną religią. Nieposłuszeństwo to fascynująca powieść o wyborach, których dokonujemy: między wolnością a bezpieczeństwem, pragnieniem a obowiązkiem, krzykiem a milczeniem – i o konsekwencjach tych decyzji.

Katarzyna Wężyk „Gazeta Wyborcza”

Zabawna, czuła i wnikliwa.

„Guardian”

Wspaniała powieść… bogata, odkrywcza i fascynująca.

„Sunday Times”

Ostra, zabawna i przejmująca.

Hilary Mantel